2011-06-15 Då går vi in i vecka 15...

Hoppsan... precis när jag loggade in på bloggen så kände jag ett litet skutt i magen, haha!
Bebisen blev glad att jag skulle blogga lite ;)
Idag har jag varit en vända hos Sofi & Hera. Hera är en supersöt liten vovve som Sofi passade, fast hon tyckte lite för mycket om att tugga på min tröja ;)
Vi tog en tur till centralen för att hämta upp hennes vän Jonas. Vidare till Ica där vi inhandlade grillkött, potatis, tsatsiki, bröd, paprika, lök och TRE LITER JORDGUBBAR ( 3 lite för 50kr, då måste man ju).
Dock tog grillningen lite lång tid eftersom min härliga glöd gång på gång blev lite för dålig och till slut slängde vi in köttet i ugnen istället. Men gott var det!  Mumma mumma !
Imorgon blir det nog bara till att va hemma och mysa med magen, kanske spela lite tv-spel eller mysa med katterna.
Jag kom på en underbar idé idag, för er som följa min graviditet här så kan det ju va kul att kanske även veta vad det faktiskt är som händer på insidan också, inte bara att jag blir tjockare.
Så från och med nu så kommer jag varje onsdag (d.v.s den dagen jag går in i en ny vecka) att lägga upp information om vad det faktiskt är som händer där inne och hur stor bebisen är vecka för vecka.
Vecka 15

Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.
Fostret växer snabbt och väger knappt 100 gram. Den här veckan blir det ungefär 14 centimeter långt, mätt från topp till tå. Nu kan fostret få in tummen i munnen, men fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Läpparna börjar få en fylligare form eftersom fett håller på att lagras in.


Så, där fick ni lite information om vad som händer ;)

Ha det underbart så hörs vi snart igen!
// Charlotte Ekberg ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0